Extrema situationer visar en norsk utmanares styrkor

En ny varumärkesplattform och ett nytt sätt att nå ut med sin historia hjälpte det norska familjeföretaget Loxy att visa hur deras produkter gör skillnad. Genom vårt samarbete har både försäljningen och igenkänningen av varumärket Loxy ökat. Dessutom blev det lättare för medarbetarna att förklara vad de gör på jobbet – och vara stolta över det.

Utmaning

Loxy, som tidigare gick under namnet Sto-Nor, är en marknadsledande producent och distributör av sömtätande tejper och reflextejper. 2013 vände de sig till Brandwork för att få hjälp att hitta en långsiktig varumärkesstrategi för hela företaget och sina olika produktlinjer. En viktig fråga för Loxy var också vad som skapar spännande samtal med potentiella kunder på en business-to-business-marknad där fokus ofta ligger på mikro-förbättringar av existerande produkter.

Insikt

En teknisk produkt väcker mer intresse när fokus flyttas från vad till varför – från enstaka produkter till vad de är en del av. I Loxys fall handlar det om hur textildetaljer bidrar till att skapa den bästa utrustningen för extrema situationer – oavsett om det är bergsklättring eller brandsläckning.

Lösning

Ett nytt namn, en ny logga och en ny identitet som är tydligt inspirerad av Loxys norska arv. Allt kommuniceras genom berättelser om situationer där Loxys produkter verkligen gör skillnad: för en äventyrande skidåkare på väg ner från en bergstopp, för en seglare på ett stormigt hav eller för en brandkår på utryckning. Den nya varumärkesidentiteten lanserades med en ny webbplats, trycksaker och en iögonfallande monter för utställningar och mässor.

Resultat

Sedan den nya varumärkesstrategin lanserades i maj 2013 har både varumärkesigenkänning och försäljning ökat markant. Dessutom är de anställda på företaget mer bekväma med att prata om vad som är mervärdet i det de erbjuder – både när det gäller specifika produkter och företagets flexibla arbetssätt som har starkt kvalitets- och kundfokus.

Identitet

Kalla blå och grå toner hämtade från Norges karga och dramatiska natur får LOXY:s röda detaljer att sticka ut.

Kund
LOXY
Bransch
Textil
Grundat
1970
Plats
Huvudkontor i Halden, Norge

Loxy är ett familjeägt norskt företag med säljkontor och produktionsanläggningar på alla kontinenter. Företaget är ledande inom sin bransch och levererar sömtätande tejper och reflextejper till flera stora märken inom sport- och arbetskläder.

Vi levererade

  • Varumärkesstrategi
  • Varumärkesidentitet
  • Design
  • Webbplats
  • Säljmaterial
  • Kampanjer

Share