Agilt varumärkesarbete för Sveriges snabbrörligaste fordonsföretag

CEVT är Geelys utvecklingscenter som levererar fordonsteknik till Volvo, Geely och Lynk&Co. Brandwork hjälper CEVT att utveckla och aktivera sitt varumärke så att de kan stärka sin position som nyckelspelare inom fordonsindustrin.

Utmaning

När vårt samarbete inleddes växte CEVT i rasande fart och behövde rekrytera mycket och fort. Men CEVT:s identitet var rörig och varumärket hade varken ett tydligt syfte eller sätt att kommunicera vad de gjorde och varför, vilket gjorde det svårt hitta och behålla kompetent personal. Därför var det oerhört viktigt att stärka varumärket och att tydligt positionera CEVT inom fordonsindustrin – både i Sverige och utomlands.

Insikt

För att kunna tillgodose ett snabbväxande företags kortsiktiga och långsiktiga behov, måste vi tänka agilt när vi utvecklar varumärkesplattformen. Det gör att hela vår arbetsprocess präglas av det som är typiskt för just CEVT: snabba iterationer och resultatfokus. Projektet växte från att få CEVT att se ut som det stora företag de faktiskt är, till en fullständig varumärkesplattform som stöttar fortsatt långsiktig tillväxt.

Lösning

Första steget mot ett mer enhetligt CEVT var att skapa och aktivera en varumärkesidentitet med de designelement som CEVT akut behövde. Därefter arbetade vi med små och stora grupper – från ingenjörer till styrelsemedlemmar – på CEVT för att etablera en starkare känsla för varumärket. Tillsammans utvecklade vi en komplett varumärkesplattform som innehåller både varumärkets värderingar och syfte. Sedan dess har vi dessutom skapat ett illustrations- och animationsmanér som är unikt för CEVT. Maneret bidrar till en rikare visuell identitet och aktiverades genom en ny webbplats och intern och extern kommunikation.

Resultat

Varumärkesarbetet hjälper CEVT att kännas som ett modernt, intressant och trovärdigt företag. Den visuella identiteten stärker kopplingen till andra Geely-varumärken och CEVT:s roll som en kvalitetsmärkning på Geelyprodukter. Expansionen fortsätter med stöd av ett starkt varumärke som lockar och behåller kompetenta medarbetare.

Dynamiska möten mellan människor och teknik, urbana miljöer och vidsträckt natur, skandinaviskt och asiatiskt förmedlar en känsla av vad CEVT är – utan att visa upp några faktiska produkter.

Brand values

Vi lanserade CEVT:s kärnvärden i hela organisationen genom en serie korta, lekfulla och opretentiösa stop motion-filmer.

Stefan Lundin, PR- och kommunikationschef på CEVT

Det är en speciell utmaning att bygga och kommunicera ett varumärke för ett bolag som är i ständig förändring, och som dessutom inte kan prata om allt vi gör för våra kunder inom koncernen. Vi behöver bygga varumärke baserat på vilka vi är och hur vi arbetar, snarare än att koppla det till produkter, och dessutom göra det i ett rasande tempo. Jag är oerhört stolt över resultatet.

Kund
CEVT
Bransch
Fordonsindustrin
Grundat
2013
Plats
Gothenburg och Hangzhou, Kina

CEVT är ett utvecklingscenter för Geely-gruppen. De arbetar med alla områden inom personbilsutveckling. CEVT har just nu cirka 2000 anställda och växer ständigt.

Vi levererade

  • Varumärkesstrategi
  • Varumärkesidentitet
  • Kommunikationsstrategi
  • Digital design
  • Webbplats
  • Film & animationer
  • Grafisk design
  • Inredning

Share